مقایسه ایکو تارا دنده ای با سایپا شاهین دنده ای

روغن ترمز خودرو آیسین DOT3 ظرفیت 500 میلی لیتر - پرشیا کالا فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو صندلی های خودرو نیز تلفیقی از چرم و پارچه هستند و قابلیت گرمکن و تنظیم برقی صندلی های جلو نیز برای تارا V4 فراهم شده است. امکانات رفاهی تارا شامل مواردی مثل فرمان برقی، دکمههای کنترلی، ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دیلایت، آینههای جانبی برقی و پنجرههای برقی هستند. بقیه امکانات رفاهی تارا را میتوانید در جدول زیر مطالعه کنید. جز مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی شاهین پلاس است. این ماشین امکانات بیشتری نسبت به تارا V1 دارد. همچنین تارا اتوماتیک امکانات نسبتاً قابلقبولی دارد و از این نظر در میان خودروهای مشابه وضع بدی ندارد. یکی از مشکلات فنی تارا، فاصله نامناسب کف خودرو با زمین است که به علت نزدیکی بیش از حد به زمین، تأثیر بسیار بدی روی فرمانپذیری آن میگذارد. به احتمال زیاد با طرز کار گیربکس خودرو آشنا هستید اما تاکنون به این فکر کردهاید که دندههای بکار رفته در آن چگونه عمل میکنند؟ این محور که به شافت کلاچ نیز معروف است محور محرک گیربکس محسوب میشود. روی این محور نیز چرخ دندههای مختلفی تعبیه شده است اما نه به صورت یکپارچه.


روغن موتور خودرو جنس این بخش از چدن ریختهگری است و چرخ دندهها، یاتاقانهای گیربکس و محورها را در خود جای میدهد. گیربکس یا همان جعبه دنده بهطور معمول ۴ یا ۵ دنده برای حرکت به جلو و یک دنده برای حرکت به عقب دارد. بهطور کلی، تارا دندهای ابتداییترین مدل تارا است و از گیربکس دستی استفاده میکند. گیربکس از طریق کلاچ به میللنگ پیشرانه وصل است و همین قطعه باعث میشود پیشرانه و گیربکس در زمان تعویض دندهها بهصورت موقتی غیر درگیر شوند. دندانههای موجود در این شفت باعث عملکرد نرم دندهها میشوند. چرخدندهها که اساسیترین قطعات مکانیکی موجود در پوسته جعبه دنده به شمار میروند هر یک نماینده یکی از دندههای خودرو هستند. در این حالت اگر وزن و بار خودرو ، زیاد باشد و یا سربالایی شدیدتر شده باشد ، به طوری که احساس کنید موتور خودرو نمی تواند با دنده 4 نیز سرعت خود را حفظ کند ، باید مجددا دنده را معکوس کنید و این پروسه بسته به نوع خودروی شما ادامه پیدا میکند تا از سربالایی خلاص شوید؛ احتمالا در این سربالایی ها کامیون هایی را دیده اید که با چند تن بار با دنده یک ، سرعت بالای موتور و سرعت کم چرخ ها در حال طی این مسیر هستند.( دور بالای موتور کامیون ها را از صدای زیاد موتورشان و دود خروجی زیاد می توان فهمید).


محور اصلی وظیفه دارد نیروی تبدیلشده در گیربکس را که بهواسطه چرخ دندهها و یاتاقانها با شافت واسط مرتبط است، بهسوی میل گاردان یا دیفرانسیل هدایت کند. گیربکس و باتری هم کیفیت مناسبی ندارند و در قسمت موتور نیز به دلیل کاهش فشار روغنموتور، یاتاقانها در کوتاهمدت دچار فرسایش میشوند. رو در ها تم رنگی به صورت دو رنگ است و تماما از پلاستیک های خشک در ساخت ها استفاده شده است و حتی در قسمت هایی که با دست سرنشین در تماس است از متریال های پارچه ای و مخمل نیز استفاده نشده است. در ردیف عقب نیز تنها تغییری که مشهود است اضافه شدن زیر آرنجی و جالیوانی های ردیف عقب است اما خبری از دریچه های تهویه برای سرنشینان عقبی نیست. در نمونه ای که شهریور ماه رونمایی شد همان صفحه کیلومتر اولیه برروی خودرو نصب شده بود و خبری از نمونه دیجیتالی نبود. شتاب تارا بیشتر است، ولی هر دو خودرو میتوانند حداکثر با سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. اما از طریق گیربکس میتوان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید. 2- استفاده از قدرت موتور در شتاب گرفتن: پس از به حرکت درآمدن اولیه خودرو با دنده 1 ، دنده های بعدی ، با نسبت های انتقال کمتر ، شتاب گرفتن و افزایش سرعت خودرو را ممکن می کنند.


اما در تارا اتوماتیک رودری های خودرو تغییرات مثبتی داشته اند کلیدهای تنظیمات شیشه بالابر ها به روی رودری ها منتقل شده اند که تغییر مثبتی است و روی رودری ها نیز از متریال چرمی و هیدروگرافی ها نقره ای رنگ و مشکی پیانویی جهت تزیین آن ها استفاده شده است. نکته مهم در کابین تارا فضای مناسب و استاندارد آن است. درون کابین شاهین کلیات همان چیزی است که قبلا هم دیده بودیم. انتقال دهنده هم سیستمی شکل پذیر از بخشهای گوناگون است که عمل انتقال نیرو را در کنار هم و به صورت مداوم انجام میدهند. موتور تارا از نوع ارتقا یافته است و با قدرت ۱۴۵ اسب بخار ماشین‌های لوکس وارداتی در ایران – آکادمی مالی مسعود کار میکند. عملکرد این میله فلزی براساس نوع گیربکس گوناگون است. موتور تارا دندهای از نوع ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی است و بنابراین نسبت به موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ شاهین برای شما دردسر کمتری از لحاظ نگهداری و ایرادات فنی ایجاد خواهد کرد. اولین نکته در مقایسه تارا دندهای با شاهین اتوماتیک، تفاوت ظاهری آنها است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگیهای فنی شاهین و مقایسه با آن خودروهای دیگر، بهتر است مقاله مقایسه کوییک و شاهین را هم مطالعه کنید.

خودرو فیدلیتی

​​​!