انواع لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان نکات مهم در لوله کشی ساختمان

جریان نامی کلید مینیاتوری برای بارهای مانند روشنایی (لامپ رشته و نظایر آن) برابر با جریان مصرفی بار در نظر گرفته شود. جریان نامی وسیله حفاظتی یا کلید مینیاتوری برای بارهای با ضریب قدرت خازنی مثل لامپ های تخلیه در گاز نظیر لامپ های فلورسنت، گازی، بخار سدیم، متال هالید و … در صورت قطع کلید مینیاتوری مربوط به روشنایی یا پریز، تمام آن خط بی برق می شود. عیب این روش این است که اگر کولر یکی از واحدها به هر دلیلی از مدار خارج شود (تعمیر یا جابه جایی)، سیستم اتصال زمین مابقی کولرها قطع می شود. تا هر گونه تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کرج – فنستا نشتی برطرف گردد. همچنین فردی که به عنوان متخصص در این زمینه فعالیت می کند وظیفه دارد تا از بروز هرگونه اشتباه و خطا جلوگیری کند و لوله ها را به گونه ای جایگذاری کند که استانداردهایی که برای این کار وجود دارند را رعایت کنند. اگر تأسیسات ساختمان طبق اصول و استانداردها طراحی شوند، از اتلاف انرژی ساختمان جلوگیری می کند. امروزه این سیستم در اکثر ساختمان ها استفاده شده و از ایجاد حوادث زیادی جلوگیری کرده است. عمده مدارهای الکتریکی در ساختمان از اتصال پریزها، کلیدها و لامپ ها به یکدیگر و به منابع تغذیه، شکل می گیرند. ​!

تاسیسات ساختمان مدارهای مختلف الکتریکی حامل ولتاژهای متفاوت باید از لوله های جداگانه عبور کند. استفاده از یک نول مشترک برای مدارهای با حفاظت مستقل ممنوع است. ۳ است. تعیین سطح مقطع کابل خروجی این تابلو بر عهده طراح است و با توجه به دیماند مصرفی مشترک و افت ولتاژ مجاز محاسبه می شود. سطح مقطع هادی مسی برای سیستم کنترل نیرو (داخل تابلو)، ۱ میلی متر مربع است. در صورتی که سطح مقطع سیم در مکان نصب چراغ به عنوان مثال ۲٫۵ میلی متر مربع باشد و سطح مقطع فاز آن ۱٫۵ میلی متر مربع باشد. به عنوان مثال کابل نوع پلاستیکی (P.V.C) نباید در زمستان که درجه حرارت کمتر از صفر درجه سانتی گراد است کشیده شود. هنگام نصب کابل، برای تأسیسات نصب ثابت شعاع خمش کابل ها نباید از مقادیر جدول زیر کمتر باشد. ولی در هر دو صورت باید موارد زیر رعایت شود. هنگام نصب کابل ها بر روی سینی کابل، کابل ها باید در نزدیکی محل تغییر جهت، سه راهی یا چهارراهی یا انتهای هر مسیر افقی یا قائم در فواصل مناسب به سینی ها محکم شود. لوله کشی زیر سقفی یکی از شیوه های جدید و پرطرفدار لوله کشی است که اجرا و تعمیرات آنها در مقایسه با سایر روش ها آسان تر است.

در سیم کشی توکار هم می توان از سیم های مخصوص و مجهز به چند لایه عایق، به طور مستقیم در زیر گچ استفاده کرد (سیم های زیر گچی) و هم می توان لوله های خرطومی و مخصوصی را در زیر گچ کار گذاشت و به کمک فنر مخصوص سیم کشی، سیم های برق را درون آن لوازم خانگی ها کار گذاشت. سیستم گازرسانی در تاسیسات ساختمانی زیر مجموعه تاسیسات مکانیکی است و قوانین و مقررات را شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی تعیین میکند. اما در کولرهای دو تکه بین یونیت داخلی و کندانسور یک سری سیم های ارتباطی وجود دارد که سطح مقطع پایینی دارند و معمولاً توسط شرکت سازنده تعیین می شود. وسایل بزرگ آشپزخانه نیاز به بودجهی قابل توجهی دارند و وقتی اول این وسایل را میخرید تا حد زیادی خیالتان راحت میشود و برای مقدار پول باقی ماندهتان بهتر برنامه ریزی میکنید. در این نوع سیستم هادی های برق دار فاز و نول و هادی حفاظتی ارت به ترتیب وارد پریز اول و از پریز اول به پریز دوم و به همین ترتیب الی آخر متصل خواهند شد. در صورتی که در سیم کشی شعاعی، انتهای هادی ترمینال پریز آخر را مجدد به ابتدای آن و در نتیجه به فیوز اتصال دهند، سیم بندی حلقوی ایجاد می شود.

سیم کشی کولر آبی چگونه انجام می شود؟

یکی از روشهای سیم کشی توکار، استفاده از قوطی کلید و پریز به جای قوطی تقسیم است. در این حالت اکثراً دو سیم با سطح مقطع ۲٫۵ برای سیم نول و هادی حفاظتی و دو عدد فاز کشیده می شود و یکی از فازها برای خط روشنایی و فاز دیگر برای خط پریز در نظر گرفته می شود. در این حالت اکثراً از سیم با سطح مقطع ۲٫۵ برای تغذیه پریز و روشنایی به صورت مشترک استفاده می شود. استفاده از ارت مشترک بهتر است اجرا نشود، ولی اجرای ارت مشترک ممنوعیت ندارد. به هیچ عنوان چند سیم با کارایی مختلف را از داخل لولههای مشترک عبور ندهید. در گذشته معمولا لوله کشی آب، به شکل روکار (انشعابی) و با بهرهگیری از لولههای فلزی انجام میشد. سیم کشی کولر آبی چگونه انجام می شود؟ سیم کشی موازی، اغلب برای ساختمانهای بزرگ با تجهیزات متعدد مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا این روش امکان تغییر و افزودن تجهیزات جدید به سیستم برق را فراهم میکند. قیمت این مدل لولهکشی به متراژ لولهکشی، انشعابهای مورد نیاز و طبقات یک ساختمان بستگی دارد. در محیطهایی که به سیستمهایی غیر از جریان برق عادی نیاز میباشد که در محیط هایی که از روش های ایمنی خاصی استفاده میشود، باید بر حسب مورد از انواع پریزها استفاده شود.